Národní den železnice 2018

Letošní “Národní den železnice” proběhl 22.9.2018 v Českých Budějovicích a nemohli jsme chybět ani my. Do Budějovic jsme vyrazili ráno v 7.12 speciálním protokolárním vlakem SC Pendolino, který měl do cíle dorazit v 9.25. Ve vlaku jel také ministr dopravy a celé vedení ČD. Ti si pro sebe vyhradili vozy 1. třídy a v nich se uzavřeli před ostatními. “Lidovost” těchto papalášů se projevila třeba ve chvíli, kdy jejich sekretáři (nebo sluhové?) přišli do jídelního vozu, že chtějí občerstvení pro pana ministra. V tu chvíli se obsluha baru přestala zcela starat o frontu před pultem (vždyť šlo jen o “obyčejné” lidi) a ihned servilně kmitala, aby připravili co nejrychleji ministerské občerstvení. Jen doufám, že všichni “papaláši” si řádně zakoupili jízdenku a že nejeli zadarmo :-).

Cesta probíhala celkem bez problémů, vlak mimo plán zastavil i v Benešově. Ale na okraji Českých Budějovic jsme náhle zastavili a dlouho se nic nedělo. Po cca 10 minutách nám bylo oznámeno, že do nádraží není možné vjet kvůli technickému problému a že závada bude odstraněna za cca 15 min. Po dalším dlouhém čekání bylo oznámeno, že na nádraží se nyní nevpouští žádné vlaky a zpoždění bude cca 45 min. To už jsme zjistili od průvodčího, že na hlavním nádraží narazil jeden vlak do druhého, lokomotiva začala částečně hořet a museli zasahovat i hasiči, takže byl vypnut proud a pracuje se na odstranění následků havárie. Na hlavní nádraží v Českých Budějovicích jsme tak i s ministrem dorazili se zpožděním 60 minut. Tím jsme přišli i o prohlídku teplárny, kterou jsme měli objednánu na jeden z prvních ranních termínů.

Vlaky a lokomotivy byly rozestavěny tak, že přímo na nádraží bylo vystaveno několik moderních souprav a historické vlaky a lokomotivy byly především soustředěny v areálu ČD Cargo, depu a na točnách odstavného nádraží. To je vzdáleno cca 1,5 km od hlavního nádraží. Tam jsme vyrazili pěšky, neboť kyvadlová autobusová doprava příliš často nejezdila a ani nebylo nijak přesně označeno, odkud autobusy odjíždí. Vlakový pendl do depa také nependloval, jelikož na nádraží bylo plno zpožděných vlaků po předchozí nehodě a ty nejprve musely nádraží postupně uvolnit.

U vstupu do areálu depa nás zaujal vyprošťovací tank hasičů a osobní auto visící na jednom z hasičských jeřábů. V rámci depa jsme si pak prohlédli různé lokomotivy i vagóny. Jako velkou nevýhodu organizace akce jsme viděli nepřítomnost podrobnějších plánků kde je co vystaveno a jak se tam dostat a zejména absence nějakého tištěného časového programu, kdy se co v areálu koná. Tím jsme mnoho akcí vynechali, aniž jsme o nich věděli a také jsme určitě vynechali mnoho exponátů.

ČD si ještě zaslouží jedno naše zamyšlení z jiné strany. Nikde na akci jsme neviděli vystavenou techniku a vlaky našich lidmi vychvalovaných soukromých dopravců, ani zde nebyly jejich informační stánky. Trochu to vypadalo, jakoby se soukromí dopravci drali pouze o zisky z lukrativních tratí v republice, ale pokud jde o nevýdělečné akce pro veřejnost, neúčastní se. Nutno zde podotknout, že ČD investuje mnoho peněz ze zisku i do oprav a provozu parních a historických lokomotiv, provozu muzea v Lužné u Rakovníka a právě do takovýchto akcí pro veřejnost. Lidé, kteří tak potom nadávají na služby ČD, by si měli uvědomit, že bez ČD bychom možná už neměli žádné nostalgické jízdy, parní lokomotivy a akce pro veřejnost, nebo jen v minimální podobě. Navíc je logické, že spolehlivější služby bude mít vždy malá společnost s několika vlakovými soupravami, několika linkami a pár stovkami zaměstnanců, než obří společnost, která obsluhuje celou republiku. Proto u ČD občasné nedostatky beru s pochopením.

Co nás v Budějovicích nadchlo, byla návštěva depa Dopravního podniku ČB, kde byl také den otevřených dveří. Úžasné byly zejména dnes již historické autobusy a trolejbusy, které zde byly vystaveny a byly zpřístupněny. Všechny byly krásně zrenovovány a my jsme si mohli zavzpomínat, kterými typy jsme kdysi jezdili a které známe jen z vyprávění. Po opuštění areálu DP jsme si zašli do restaurace na oběd a zjistili jsme, že už nestihneme zajít do centra města, kam jsme se také chtěli původně podívat. Došli jsme tak zpátky na nádraží, prohlédli si ještě modelové kolejiště v hlavní budově a v 16.53 jsme opět protokolárním Pendolinem zamířili do Prahy. Den železnice pokračoval ale ještě noční show, kdy na točnu najížděly různé lokomotivy a byly osvětleny různými barvami a různými způsoby. Kvůli hodně pozdnímu termínu konání jsme na tuto akci nešli, jelikož to bychom do Prahy dorazili až po půlnoci.

Z našeho pohledu tedy “Národní den železnice” neurazil, ale ani nenadchl. Zejména kvůli horší organizaci a chybějícím informacím. Lepší organizaci mívají spíše regionální dny železnice. Ale určitě se najdou lidé, kteří odcházeli i z tohoto dne nadšeni. Za nás mohu říci, že letos autobusy u nás zvítězily nad vlaky.

Milan Kotulek

Dále si můžete přečíst

Kašpárkohraní 2017 Kašpárkohraní je rodinným festivalem s hudbou, divadelními představeními a možností vyzkoušet si různé sporty či hry. V posledních několika letech se ...
Veteráni v Roztokách Určitě nečekejte nějaké vojenské a válečné vysloužilce, kteří se sjeli do Roztok. Jedná se o každoroční výstavu historických motorových i nemotorových...
Adventní koncert GULZu Ve čtvrtek 21.12.2017 se konal adventní koncert pěveckého sboru Gymnázia U Libeňského zámku, na kterém jako hosté vystoupil pěvecký sbor ZŠ z Lužné u ...
Ledová Praha 2018 Ledová Praha je akce pro děti, které mají příležitost seznámit se s historií i současností hlavního města Prahy, s pamětihodnostmi a zajímavostmi, kte...
Sdílení na sociálních sítích Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Pin on Pinterest
Pinterest
Email this to someone
email
Print this page
Print


Zobrazit
Skrýt