Mladá Boleslav – Škoda muzeum

V rámci exkurze se třídami 2.A a 2.C z našeho GULZu jsme společně zamířili do Mladé Boleslavi a navštívili jsme dvě muzea, která jsou zaměřena na techniku. Jedním z muzeí, které jsme navštívili bylo Škoda muzeum. Počátky muzea spadají do šedesátých let 20. stol., kdy základ sbírky tvořilo cca 10 vozů a motocyklů Laurin a Klement. Sbírka se rozrůstala a začalo se uvažovat o jejím umístění a zpřístupnění. Jednou z variant byl i Boleslavský hrad. Nakonec byla pro muzejní účely postavena zcela nová budova. Zde byla sbírka veřejnosti poprvé zpřístupněna v r. 1975 u příležitosti oslav 1000. jubilea vzniku města Mladá Boleslav a 80. výročí vzniku automobilky. V r. 1995 ke stému výročí vzniku automobilky bylo muzeum přestěhováno do současných prostor na třídě Václava Klementa, poblíž výrobního areálu Škoda Auto. Jde o bývalé výrobní prostory automobilky, kde probíhala výroba vozů až do r. 1928. Z předchozí budovy muzea je dnes Škoda Auto – mezinárodní prodej.

V muzeu jsou představeny automobily, filmy a dokumenty uspořádané na více než 1 800 m² výstavní plochy v historických výrobních halách. Sbírky muzea mají nyní cca 340 položek, mezi nimiž převažují osobní vozy sériové výroby, závodní speciály a prototypy, několik desítek motorů, čtyři motocykly a jedno kolo. Nejstarším exponátem je právě kolo SLAVIA z roku 1899, nechybí první automobil VOITURETTE. Součástí sbírky je i 24-členná flotila vozů, která se pravidelně účastní automobilových výstav a veteránských rallye. Automobily jsou udržovány v optimálních podmínkách ve speciálně vybudovaném depozitáři.

V rámci stálé expozice je zde představena velká část modelů vyráběných pod značkou Škoda, i začátky výroby pod značkou Laurin a Klement. Muzeum není příliš rozsáhlé svým prostorem a některé modely nebo varianty modelů jsou umístěny v depozitářích, ale ty nejvýraznější zde určitě naleznete. V muzeu je k vidění i mnoho doplňků k automobilům, informace o závodních typech vozů Škoda, atd. Prohlédnete si i některé modely, které vznikly jako prototypy, ale do výroby se nedostaly. Např. z filmu známý vůz Ferat byl navržen už v roce 1971. Nezrodil se však přímo pro filmovou roli, ale jako sportovní dvoumístné kupé ŠKODA 110 SUPER SPORT. Původní barva byla bílá, vpředu dominovala výklopná rampa se šesti světlomety, velká část karoserie včetně dveří, střechy a čelního skla se vyklápěla nahoru. Automobil s dynamickým vzhledem se ale nedostal ani do malosériové výroby, a tak si jej zájemci mohli prohlédnout alespoň na filmovém plátně. V roce 1981 již v černém provedení s jinými světlomety a dalšími úpravami na karoserii si zahrál jednu z hlavních rolí ve filmu Upír z Feratu.

V muzeu je také kavárna s restaurací Václav. Ta je koncipována velmi moderně, takže se nám příliš nelíbila. Prostředí je hodně odlidštěné, studené a občerstvení a jídlo na vyšší cenové úrovni, takže většina studentů si zde nic neobjednala. Průměrně zde snídani seženete za 150 – 200,- Kč a obědové menu (ale bez polévky a pití) za cca 130 – 160,- Kč. To jsou spíše pražské ceny, které bychom zde nečekali. Jinak v rámci muzea jsou také toalety i prodejna suvenýrů značky Škoda. Prohlídka muzea je možná s průvodcem i bez něj. Vstupné do vlastního muzea je na velmi dobré cenové úrovni a není drahé. Pokud jste skupinou s vlastním autobusem, můžete navštívit s průvodci i továrnu Škoda Auto a podívat se do provozu. My jsme tuto exkurzi absolvovali a studenti tak mohli vidět na vlastní oči velmi náročnou práci na pojízdných výrobních linkách.

Oficiální stránky automobilového muzea: museum.skoda-auto.cz

Milan Kotulek