Karlštejnská tlapička 2018

V letošním ročníku Karlštejnské tlapičky jsme zvolili krátký okruh 13 km, jelikož jsme kvůli ohlášené návštěvě museli být brzy doma. Okruh si můžete kdykoliv projít i sami. Zavede vás z Karlštejna přes ves Mořina k bývalým vápencovým lomům (Amerika, Mexiko, atd.) a odtud opět skončíte na Karlštejně. Jedná se o méně náročnou trasu vhodnou i pro rodiny s dětmi, které jsou zvyklé chodit :-). Část trasy je stejná, jako v námi avozovaném výletě z Karlštejna k lomům Amerika a zpět, takže zde se zdržím popisu historie lomů. Pokud se o nich něco chcete dozvědět, přečtěte si náš předchozí výlet do této oblasti ZDE.

Náš okruh z Karlštejnské tlapičky začína u nádraží v obci Karlštejn. Odtud jdete po žluté TZ přes most, do obce Karlštejn a pokračujete až k rozcestníku pod hradem. Zde se napojíte na červenou TZ směr Mořina a lesním úvozem stoupáte až k silnici do Mořiny. Zde opustíte značené trasy a dáte se po silnici vlevo na obec Mořina. První zmínka o obci Mořina se nachází v historických pramenech v r. 1338. Původně zde stával dvorec, který Karel IV. doživotně pronajímal svým oblíbeným umělcům. Pronájmy pokračovaly i za Václava IV. Na návsi stojí původně gotický kostel sv. Stanislava založený císařem Karlem IV. v r. 1353, který byl v 18. století barokně přestavěn. U tohoto kostela rostou dvě památné lípy malolisté o stáří cca 200 a 100 let a obvodech kmenů 470 a 230 cm. Za obcí je možné navštívit i židovský hřbitov, který byl založen kolem r. 1735 s nejstarším náhrobkem z r. 1741.

V obci dojdete až ke kostelu, před ním se dáte opět doleva a jste na modré TZ. Po ní dojdete k rozcestníku Mořina a vydáte se doprava z kopce dolů, po žluté TZ. Jakmile budete u malé klubové hodpůdky přecházet potok, bude žlutá TZ odbočovat doprava a do kopce. To je naše cesta, ale pokud byste si zde chtěli udělat zastávku na zmíněném židovském hřbitově, tak se za můstkem dáte neznačenou cestou doleva a po pár desítkách metrů polní cestou doprava do mírného kopce a za chvilku jste u hřbitova. My tedy pokračujeme po žluté TZ do kopce, odkud je zpět krásný výhled na Mořinu. Přejdete trať nákladní vlečky, která propojuje vápencové lomy a po chvíli dojdete k silnici, kde jsou parkoviště a to jste již u lomu Velká Amerika. O vzniku zdejších lomů si přečtěte v našem druhém článku ZDE. Určitě se zajděte podívat na vyhlídku do lomu, která je cca 50 m od parkoviště a odtud máte možnost obejít lom Velká Amerika zprava i zleva. Po pravé straně vede žlutá TZ, po levé straně neznačená polní cesta. Obě cesty se pak setkají opět na druhém konci lomu. Zde opět doporučujeme vylézt na navezené haldy, ze kterých je na lom krásný pohled.

Pokračujete dále po žluté TZ a po pár desítkách metrů jste u druhého z lomů, u Mexika. Opět doporučujeme udělat odbočku po žluté TZ na vyhlídku do lomu. Pokračujete dále po žluté TZ a opět po chvíli můžete nahlédnout do lomu Kanada, který se stále využívá jako skladiště techniky. Od něj vás už žlutá TZ vede k lomu Malá Amerika, jehož okolí je ale dosti zarostlé, takže výhled do dolu je velmi omezený. Poté už značka bude klesat z kopce, až se spojíte s červenou TZ a dojdete k Dubu sedmi bratří. Odtud pokračujete po červené TZ, která vás po chvíli svede ze silnice a táhlým stoupáním po úbočí Kněží hory dojdete až k bráně hradu Karlštejn. Z hradu už sestupujete druhou stranou do obce a poté dojdete opět až k nádraží.